Jak poprawić czas biegu na 10 km?

Plan treningowy w Endomondo, Test Coopera i moje cele biegowe

Tytułowe pytanie zadaje sobie przy okazji biegania i z góry zaznaczę, że nie znam na nie odpowiedzi. Nie czuję się ekspertem, ale na łamach tego bloga chcę pokazywać swoją nieprostą drogę do biegania.

Mój cel biegowy

Za sprawą systematycznych treningów w ciągu dwóch najbliższych lat chcę być zdolny do biegów na dystansie maratońskim – do tej pory w biegach ulicznych biegałem nie dalej niż 10 km. Poza startami w imprezach masowych – w ramach sprawdzenia samego siebie.

Jestem pewien, że zanim będę gotowy do startu w maratonie wielokrotnie poprawię dotychczasowe rezultaty na krótszych dystansach, np. na 10 km.

Choć mam świadomość, że łatwość z jaką przychodzi mi bicie „rekordów” wynika z tego, że są – nazwijmy to delikatnie – przeciętne, to szarpanie kolejnych sekund jest dla mnie doskonałym motorem do dalszej regularnej pracy nad samym sobą.

Gwoli ścisłości – kluczowa jest systematyczność, wzrastający dzięki niej kilometraż miesięcznych wybiegań – „rekordy” są miłym dodatkiem, który powstaje naturalnie, w związku z regularnym bieganiem i ćwiczeniami.

  • RESTART - BLOG STECZNIAK.PL PONOWNIE DOSTĘPNY!

Dlaczego piszę o bieganiu?

Tak jak niezliczone rzesze początkujących amatorów popełniałem i popełniam błędy, które u doświadczonych biegaczy wywołują uśmiech. Brak regularności, za szybko, za daleko, zbyt gwałtownie – prosto w kierunku kontuzji.

Wierzę jednak, że pokazanie mojej drogi zmotywuje, czasami pozwoli na uniknięcie błędów. Dla mnie pisanie o swoich postępach i planach jest dodatkowym źródłem energii – nie tylko do biegania.

Pierwszy krok – plan biegowy w Endomondo i Test Coopera

Jednym z moich ulubionych powiedzeń, które poznałem przy okazji nauki języka angielskiego jest:

Practise make progress.

W to powiedzenie zachęcające do ćwiczeń po to by osiągać postępy świetnie wpisują się biegowe plany treningowe dostępne w Endomondo.

Dziś w ramach takiego planu wykonałem 12-minutowy Test Coopera.

Wynik nie jest oszałamiający (pokonałem w tym czasie 2,51 km), ale cieszy mnie to, że jest lepszy od poprzedniego.

Skąd pomysł na robienie tego testu właśnie teraz? Kilkanaście dni temu skorzystałem z płatnej wersji Endomondo, a następnie wybrałem do testowania plan treningowy pod kątem poprawy rezultatów na dystansie 10 km.

Plan został stworzony w oparciu o moje dotychczasowe treningi zarejestrowane w Endomondo. W trzecim tygodniu aplikacja zaproponowała wykonanie 12-min. Testu Coopera, a w oparciu o jego wynik zostały dostosowane kolejne treningi – dla mnie bomba. 🙂

W Internecie jest dostępnych wiele planów treningowych – jednak przypomnienia, harmonogram, statystyki i rywalizacje, które dzięki Endomondo mogę zobaczyć bezpośrednio w smartfonie jest dla mnie tym czymś co każe mi trwać przy Endo.

O dalszych postępach napiszę niebawem. 🙂 Choćby 11 listopada br. startuję w warszawskim Biegu Niepodległości. Będzie to dla mnie dobra okazja do sprawdzenia się jeszcze w starym roku na dystansie 10 km.

Aktualizacja – 12.11.2016 r.

Przeczytaj o moim starcie w 28. Biegu Niepodległości.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz